این وبلاگ توسط گروه آموزشی علوم اجتماعی مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر مدیریت می شود.
این وبلاگ توسط گروه آموزشی علوم اجتماعی مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر مدیریت می شود.
سؤالات درس اول از فصل اول کتاب جامعه شناسی(2) 1-موقعیت چیست و نقش آنرا در هویت یابی بنویسید؟
2-موقعیت ها چه امکاناتی را برای فرد مهیا می کند؟
3-موقعیت ها از نظر اهمیت به چند دسته تقسیم می شوند با ذکر مثال توضیح دهید؟
4-چه موقعیت هایی برای فرد اهمیت بیشتری دارند مثال بزنید؟
5-هویتی که هر فرد برای خود می شناساند مجموعه ای از چه عواملی می باشد؟
6-ویژگیهای بادوام تر هویت ما چیست؟
7-درچه جوامعی رنگ پوست ازعوامل تمایز می باشند؟
8-چرا موقعیت شغلی ویژگی با دوام هویت می باشد؟
درس دوم از فصل اول جامعه شناسی(2)
1-چه زمانی از واژه من استفاده می شود؟
2-چه زمانی از واژه ما استفاده می شود؟
3-نتیجۀ مقایسه افراد با یکدیگر چیست؟
4-چرا ما خود را با دیگران مقایسه می کنیم؟
5-در هر موقعیت برای تعریف خود از چه مواردی استفاده می شود؟
6-تأکید بر تفاوت و تمایز در چه صورتی به هویت یابی منجر می شود؟
7-تأئید توانایی های فرد توسط دیگران چه تأثیری بر شکل گیری هویت او دارد؟
8-در چه صورتی می توان تأئید دیگران را برای هویت کسب نمود؟
9-گفتگو در چه صورتی مفید بوده و به اقناع منجر می گردد؟
10-چه ا فرادی در گفتگو سخن یکدیگر را بهتر درک نموده با ذکر مثال توضیح دهید؟
11-قدرت چه تأثیری در شکل گیری هویت دارد با ذکر مثال توضیح دهید؟
12-چرا در آمریکا رنگ پوست عامل تفاوت محسوب می شود؟
13-در صورتی که سیا هپوستان در مورد تبعیض نژادی تردید نکنند چه واکنشی صورت می گیرد؟
درس سوم از فصل اول
1-چه عواملی شناخت ما را شکل می دهد؟
2-در یک فیلم چه مواردی ما را با واقعیت آشنا می کند؟
3-رسانه ها چگونه ا فکار عمومی را تحت تأثیر قرار می دهند؟
4-روایت چیست و چه رابطه ای با شناخت دارد؟
5-نقش محوری روایت چیست؟
6-با ذکر نمونه ای نقش روایت تصور ما نسبت به آیندگان چیست؟
7-رابطۀ روایت با انواع جهان را توضیح دهید؟
8-انواع مهم روایت چیست؟
9-چرا تاریخ نوعی روایت می باشد؟
10-در یک گزارش تلویزیونی با چه عواملی ما از واقعیت آگاه می شویم؟
11-اطلاعات ما در مورد اقدامات کوروش و اسکندر چگونه حاصل شده است؟
12-روایت صوری چیست و با چه وسایلی ما را آگاه می کند؟
13-روایت های ساختگی و واقعی را با ذکر مثال مقایسه نمائید؟
درس چهارم از فصل اول
1-مبنای شناخت فرد از خودش چیست؟
2-ویژگیهایی که ا فراد خود را با آن می شناسند را نام ببرید؟
3-نقش و عضویت در گروه چگونه باعث هویت یابی می شود؟
4-نسب و نسبت چه رابطه ای با هویت یابی دارد مثال بزنید؟
5-ویژگیهای جسما نی و روا نی و اخلاقی چگونه باعث هویت می شود؟
6-راستگویی و امانت داری و تقوا چه نوع ویژگی می باشد؟
7-تأثیر مالکیت در هویت یا بی را توضیح دهید؟
8-هویت یا بی برمبنای مصرف را توضیح دهید؟
9-با ذکر مثال توضیح دهید که تولیدگری و خلاقیت چگونه باعث هویت یابی می شود؟
10-ویژگیهای که ا فراد خود را به دیگران معرفی می نمایند به چند دسته تقسیم شده توضیح دهید؟
11-چه ا فرادی از فردیت و خلاقیت بیشتری برخوردارند؟
12-کشورهای قدرتمند بر چه ویژگیهایی تأکید دارند.چرا؟
13-در چه جوامعی کارآفرینی بعنوان یک ویژگی مهم شمرده می شود. چرا؟
14-ویژگیهای روا نی ا فراد خلاق چیست؟
15-پیامدهای تأکید بر خلاقیت برای فرد را بیان کنید؟
درس پنجم ازفصل اول
1-وقتی که از منظر ما سخن می گوئیم منظور چه نوع هویتی می باشد؟
2-رابطه عواملی که باعث تمایز هویت ملی می شوند را نام ببرید؟
3-باورهای مشترک هویت یا بی را با ذکر مثال توضیح دهید؟
4-ارزش ها و هنجارهای مشترک چگونه باعث تمایز گروه ملت می شود؟
5-عواملی که باعث تعامل مستمر بین ا فراد است چیست؟
6-مکان چگونه باعث تمایز گروه می شود؟
7-زبان بعنوان یکی از عوامل تمایز گروه ملت را توضیح دهید؟
8-ادبیات شامل چه عواملی می شود و چگونه باعث تمایز می گردد؟
9-در ادبیات ایرا نی و فرا نسوی را با چه چیزهایی می شناسیم؟
10-موسیقی بتهوون و تابلوهای نقاشی کمال الملک جزء کدام عامل تمایز ملت می باشد؟
11-تاریخ بعنوان عامل تمایز چگونه می توا ند نقش خود را ایفاء کند؟
12-مفاخر و قهرما نان چه تأثیری بر شکل گیری ملت و تمایز آن دارند؟
13-چرا تلاش برای حفظ میراث فرهنگی تلاش برای تداوم هویت ملی می باشد؟
درس ششم از فصل اول
1-انواع تقسیم بندی ایران برحسب تاریخ را نام ببرید؟
2-دورۀ باستان ایرا نی با چه ویژگیهایی شناخته می شود؟
3-دورۀ اسلامی از چه زما نی آغاز و نقش ایرا نی در تمدن اسلامی را بنویسید؟
4-در دورۀ اسلامی ایرا نی را با چه ویژگی می شناسیم؟
5-دورۀ جدید از چه زما نی آغاز شده و عوامل تأثیرگذار بر آن را بنویسید؟
6-در دو قرن اخیر ایرا نی در مقابل اروپایی چگونه جلوه گر می نماید؟
7-در دوره جدید ایرا نی ها چه دیدگا هی در مورد عقب ما ندگی و رهایی از آن داشتند؟
8-دوران بازگشت به خویش و احیاگری چیست؟
9-طرح گفت و گوی تمدنها چه نقشی در شناخت ایرا نی دارد؟
درس هفتم از فصل اول
1-تعلق چیست؟
2-آیا میزان تعلق در ا فراد یکسان است مثال بزنید؟
3-آیا ا فراد در میزان تعهد با هم تفاوت دارند چرا؟
4-تعهد چیست؟
5-را بطۀ تعلق و تعهد را بیان نمائید؟
6-چرا ا فراد در میزان تعلق با هم تفاوت دارند؟
7-خودشیفتگی را با ذکر مثال توضیح دهید؟
8-در مورد غرب چند نوع واکنش وجود دارد توضیح دهید؟
9-چرا تقلید از غرب مطلوب نمی باشد؟
10-بهترین گروه در مقا بل دیدگاه غرب چه کسا نی هستند و چه نظری دارند؟
سوالات درس اول از فصل دوم کتاب جامعه شناسی(2)
1-بعد از جنگ جهانی دوم چه تفاوتهایی آفریقای جنوبی را از سایر کشورهای صنعتی متمایز
می ساخت؟
2-مبنای برخورداری نابرابر از مزایای اجتماعی را می توان در چه عواملی دانست؟
3-درجامعه آفریقای جنوبی مبنای برخورداری نا برابر از مزایا چه عاملی بوده است؟
4-دربرخورداری ازمزایا چه عواملی نقش دارند؟(توضیح دهید)
5-چرا در یک جامعه افراد بصرف داشتن یک ویژگی از مزایا محروم می شوند و در مقابل با داشتن یک ویژگی دیگر موجب برخورداری بیشتر از مزایا می شوند؟
6-چه تفاوت هایی میان ویژگی هایی که موجب برخورداری از مزایا و ویژگی هایی که موجب محرومیت از مزایا می شود وجود دارد؟
7-مبنای برخورداری بیشتر یا کمتر از مزایا در یک جامعه یا گروه چیست؟
8-در توجیه برخورداری بیشتر مردان نسبت به زنان ممکن است چه استدلال هایی وجود داشته باشد؟
9-اگر در جامعه ای سیاهان نسبت به سفید پوستان از مزایای کمتری بهره مند می شوند نتیجه چیست؟
10-برخورداری بیشتر زیبا رویان از مزایا به علت چیست؟
11-ویژگی ها به چند صورت موجب برخورداری از مزایا می شوند؟
12-اگر داشتن یک ویژگی فرد را از اشغال یک نقش با معیارهای تعیین شده از سوی جامعه محروم کند چه چیز را موجب می شود؟
13-اگر داشتن یک ویژگی راه را برای اشغال یک نقش با معیارهای تعیین شده از سوی جامعه هموار کند چه چیز را موجب می شود؟
14-در آفریقای جنوبی محروم شدن سیاهان از بسیاری از مزایا تا حد زیادی نتیجه ی چیست؟مثال بزنید؟
درس دوم از فصل دوم جامعه شناسی (2)
1-ویژگی ها و مزایا در جامعه بر چه اساسی تقسیم می شوند؟
2-در چه نظام های اجتماعی مزایا بر مبنای ویژگی های انتسابی توزیع می شوند؟
3-نمونه هایی از نظام بردگی در سده های گذشته نام ببرید وبنویسید این نظام از چه زمانی ریشه کن شد؟
4-کاست به چه معناست و این نظام به چه رتبه هایی اشاره دارد؟
5-نظام کاستی بر چه اساسی رتبه بندی می شد و این نظام در چه جوامعی وجود داشت؟
6-در جوامع صنعتی جدید مزایا بر چه مبنایی توزیع می شود؟
7-در طول تاریخ هرچه به زمان حال نزدیک می شود نا برابری بر مبنای ویژگی های انتسابی و اکتسابی چگونه است؟
8-داوری در مورد نا برابری ها در جامعه بر چه مبنایی انجام می شود؟مثال بزنید؟
9-آیا ویژگی های انتسابی در برخورداری از مزایا امری طبیعی است یا نوعی تبعیض به حساب
می آید؟
10-اگر در جامعه ای تمایز افراد از یکدیگر بر اساس امور انتسابی،طبیعی یا خدایی تلقی شود این نوع تمایز ها چه نقشی در برخورداری از مزایا دارند؟
11-در جوامعی که اعتقاد به برابری انسانها وامکان ترقی برای همه وجود دارد چه اموری بی عدالتی وتبعیض شناخته می شود؟
12-در جامعه ای که شایسته سالاری وجود دارد چه ویژگی هایی معیار انتخاب افراد قرار می گیرد؟
13-جامعه ی شایسته سالار به چه جامعه ای گفته می شود؟
درس سوم از فصل دوم کتاب جامعه شناسی(2)
1-درباره ی توزیع ثروت در جامعه چه وضعیتی وجود دارد؟
2-منظور از تراکم ثروت در جامعه چیست؟
3-مالکیت خصوصی چگونه موجب تراکم ثروت در جامعه می شود؟
4-چرا مالکیت عمومی موجب تراکم ثروت در جامعه نمی شود؟
5-درچه جامعه ای تراکم ثروت صورت می گیرد و در چه جوامعی تراکم ثروت بوجود نمی آید؟
6-نمونه هایی از جوامع نام ببرید که در آن تراکم ثروت صورت می گیرد؟
7-نمونه هایی از جوامع نام ببرید که ثروت نزد دولت متراکم می شود؟
8-به چه جوامعی لیبرال وبه چه جوامعی کمونیست یا سوسیالیست می گویند؟
9-تراکم ثروت صرفه نظر ازپیامد های مثبت آن چه پیامدهای منفی به دنبال دارد؟
10-تراکم ثروت در جوامع سوسیالیستی چه پیامدهای منفی دارد؟
11-وجود پیامدهای منفی تراکم ثروت در جوامع لیبرال چه چیز را سبب شده است؟
12-درجوامع کمونیستی برای حل مشکل تراکم ثروت نزد دولت چه تدابیری اندیشیده شده است؟
13-منظور از خصوصی سازی به عنوان یکی از راه های انتقال ثروت دولت به مردم چیست و این کار به چه صورت انجام می شود؟
سوالات درس چهارم از فصل دوم جامعه شناسی (2)
1 –ریشه ی تراکم را باید در کجا جستجو کرد ؟
2- هر نقش بر چه اساسی به ایفا کننده نقش قدرت می دهد ؟
3- در ادارات و ساز مانها تراکم قدرت بر چه اساسی میباشد ؟
4- دامنه یا گستره ی اختیارات چه رابطه ای با تراکم قدرت دارد ؟ مثال بزنید ؟
5- طول دوره ی کنترل چه رابطه ای با تراکم قدرت دارد ؟ با ذکر مثال توضیح دهید ؟
6- تراکم قدرت چگونه در جامعه رخ می دهد ؟
7-چرا تراکم قدرت در نظام سیاسی نسبت به سایر بخشهای زندگی اجتماعی قدرت فائقه دارد ؟
8-نظامهای سیاسی را میتوان بر چه مبنایی طبقه بندی کرد ؟
9-نظامهای سیاسی بر مبنای میزان تراکم قدرت چگونه طبقه بندی می شوند ؟
10-حکومتهایی که قادرند با چند نقش سیاسی نقشهای دیگر را کنترل کنند چه نوع حکومتهایی هستند ؟ نمونه هایی را نام ببرید ؟
11-نظامهای سیاسی که از تراکم قدرت هدفشان حداقل کنترل بر رفتار مردم است چه مشخصه هایی دارند ؟ نمونه هایی از این نوع حکومت مثال بزنید ؟
12- حکومتهایی که عناصری از تراکم قدرت و عدم تراکم قدرت در آ نها ملاحظه می شود چه خصو صیاتی دارند نمونه بیاورید ؟
سوالات درس بنجم از فصل دوم کتاب جامعه شناسی (2)
1-تراکم قدرت چه پیامدهای مثبتی دارد دو مورد از پیامدهای مثبت را نام ببرید ؟
2-تراکم قدرت چه پیامدهای منفی می تواند دا شته باشد ؟
3-احساس بی میلی و بی قدرتی سیاسی بعنوان یک پیامد منفی تراکم قدرت چگونه است ؟
4- بیگانگی از نظام سیاسی در یک جامعه چگونه رخ می دهد ؟
5- احساس بیگانگی از نظام سیاسی در ایران پس از مشروطه چگونه بوجود آمد ؟
6- تراکم قدرت در یک یا چند نقش در نظام سیاسی چه بیامدهایی را موجب می شود ؟
7-چه عاملی موجب فرو باشی ارتش پهلوی اول بس از جنگ جهانی دوم شد ؟
8- چرا ارتش پهلوی دوم قادر بدست زدن به اقدامات موثر را نداشت ؟
9-تراکم قدرت چگونه موجب اضطراب و ترس در بعضی نقشها می شود ؟
10-چرا افراد جامعه ایران در دوره پهلوی جرات اظهار نظر حتی در درون خانه خود را نداشتند ؟
11-نمونه هایی از قدرتها نام ببرید که تراکم قدرت موجبات اضطراب و ترس در جامعه می شد ؟
سوالات درس ششم از فصل دوم کتاب جامعه شناسی (2)
1-برای کاهش تراکم قدرت در جوامع چه راهکارهایی را می توان بیشنهاد داد ؟
2-در حکومت هایی که تراکم قدرت وجود دارد چه کسانی با توزیع قدرت مقابله می کنند ؟
3-در مورد تراکم قدرت در جوامع کمونیستی چه توجیهی وجود دارد ؟
4-نظام مردم سالاری مبتنی بر چه عقایدی است ؟
5-در حکومت مردم سالاری به چه ویژگیهایی می توان اشاره کرد ؟
6-قبول این عقیده در جامعه که قدرت از آن مردم است به چه معناست ؟
7-اولین تلاشهایی که در جهت مقابله با قدرت متراکم در چند سده اخیر در قاره اروپا صورت گرفت چه اقداماتی بود ؟
8-در فرانسه و انگلستان در جهت کاهش قدرت و تراکم آن چه اقداماتی صورت گرفت ؟
9-منظور از نهادی شدن چیست توضیح دهید ؟
10-اولین ایده ای که در مردم سالاری مانع تراکم قدرت در جامعه شد چه بود ؟
11- ایده تفکیک قوا در جامعه به چه منظوری شکل گرفت ؟
12-تفکیک قوا در جامعه چه پیامدهای مثبتی را بدنبال دارد ؟
13-توضیح دهید که چگونه محدودیت زمان تصدی نقشها موجب جلوگیری از تراکم قدرت میشود؟
سوالات درس هفتم از فصل دوم کتاب جامعه شناسی (2)
1-منظور از پایگاه نقش در جامعه چیست ؟ وپایگاه نقش در جامعه بیانگر چیست
2-منظور از اینکه نقشها ی متعدد در جامعه دارای یک پایگاه هستند چیست ؟ مثال بزنید ؟
3-به چه عملی در جامعه قشر بندی می گویند ؟
4- منظور از قشر و نظام قشربندی در جامعه چیست ؟
5- ما در چه زمانی در جامعه از قشر بندی سخن می گوییم ؟
6-پایگاهها را معمولا در جامعه بر چه اساسی از هم متمایز میکنند ؟ وبر همین مبنا چند قشر در جامعه وجود دارد ؟
7-منظور از تحرک اجتماعی در جامعه چیست ؟
8- انواع تحرک اجتماعی و حالتهای آنرا در جامعه نام ببرید ؟
9-تحرک اجتماعی صعودی به چه تحرکی گفته میشود مثال بزنید ؟
10- تحرک نزولی را با ذکر مثال توضیح دهید ؟
11- به چه تحرکی در جامعه تحرک افقی گفته می شود ؟
12-در زمینه تحرک اجتماعی در جوامع چه تفاوتهایی وجود دارد ؟
13-در جوامعی که معیارهای انتسابی حاکم است و معیارهای اکتسابی در درجه دوم اهمیت قرار دارد تحرک اجتماعی به چه صورت است ؟
14-حالت انسداد و محرومیت اجتماعی در جامعه چه موقع بوجود می آیدبا ذکر مثال توضیح دهید ؟
15-در رم قدیم و آمریکای سده ی18و19بردگان از چه پایگاهی بر خو ردار بودند ؟
16-نظام قشربندی کاستی در هند چه نوع نظامی است ؟
سرگروه
شنبه 6 بهمنماه سال 1386 ساعت 03:38 ب.ظ